۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۵, یکشنبه

چرا آرامشگاه حبیب یغمایی در حال ویرانی است


چرا آرامشگاه حبیب یغمایی در حال ویرانی است؟
خمینی!
هر چند به پایان رسد ایام خمینی
با ننگ ابد، زنده بود نام خمینی
صد دام نهاده است به خونریزی مردم
صدام یکی دام ز صد دام خمینی..
حبیب یغمایی

سایت پیک خور وبیابانک، خبر داده است که آرامشگاه استاد حبیب یغمائی که چند روز قبل مطلبی در سالگرد در گذشت او درج شد درحال ویرانی است. سایت پیک خور نوشته است:
آرامگاه استاد حبیب یغمائی بر فراز تپه گچ در جنوب خور قرار دارد ، بقعه توسط خود ان مرحوم در زمان حیات بنا شده که در آن رو به قبله باز می شود . این بقعه را به صورت مدور با سنگهایی که در همان محل پشته است بر آورده اند و گنبدی دو پوش بر فراز آن ساخته . گنبد بیرونی در اثر باران فرو ریخته و گنبد درونی برجاست که برای جلوگیری از تخریب با آب باران آن را قیر اندود کرده اند ، نور مقبره با پنجره هایی که به داخل باز می شود تأمین می شود . داخل مقبره و سقف گنبد دارای نقوش رنگی است که با اسامی حضرت حق تزیین شده است .
گور استاد در میان مقبره و سنگ مرمرین ضخیمی بر آن نهاده و چند بیت از اشعار حبیب برآن نوشته و کلمه حبیب با خطی درشت تر که گویا استاد کاوه (خطاط معروف ایران) آن را نگاشته اما اشعار به خط دیگری است . در کنار آرامگاه خانه استاد حبیب شامل راهروها و اتاقهاست که به برکت بی توجهی! در حال تخریب است . بر طاق نمای ورودی مقبره کتیبه هایی از سنگ مرمر دیده می شود که بر هرکتیبه مصرعی از غزل معروف شاعر بر آن نوشته شده که تعدادی از کتیبه ها افتاده است .
در سمت مشرق مقبره کتابخانه استاد یغمائی قرار دارد که کتابهای آن را به مسجدالنبی خور انتقال داده اند (وهنر شناسان!!) از این سالن ها به عنوان انبار و تعمیرگاه استفاده کرده اند که آثار روغن و نفت را بر کف و در و دیوار می توان دید .
این مجموعه متاسفانه مورد بی مهری قرار گرفته که شرح آن در اینجا امکان ندارد . کتابخانه این مجموعه سالها پیش به وزارت فرهنگ و هنر واگذار شده ، اما خانه استاد از این واگذاری جداست.
در چند سال اخیر به علت بارندگی گنبد خارجی مقبره دچار تخریب شده که بوسیله قیر اندود پوشانده شده تا فعلا از آسیبهای جدی تر جلوگیری کرده باشند ولی در بقیه قسمتهای بنا که در حال از بین رفتن است ، مرمت و یا تعمیر خاصی صورت نگرفته است . بر طاق نمای ورودی مقبره کتیبه هایی از سنگ مرمر دیده می شود که روی آن با اشعار شاعر مزین شده و تعدادی از آنها فرو ریخته است . قسمتی از سقف کتابخانه نیز در حال فروریزی است .
بعد از فوت استاد ، این مجموعه به طور کل کاربری و رونق خود را از دست داد . کتابخانه تخلیه شده و خانه حبیب نیز در حال خرابی است و به علت قرار گیری مجموعه در حاشیه شمالی شهر این بنا فاقد ارزش شده که امید است با توجه مسئولان!! شاید آن صفای روزگار گذشته به این مکان باز گردد .
بر اثر بی توجهی به این بناها روز به روز به فرسودگی این اثر فرهنگی افزوده می شود . از سالنهای کتابخانه به عنوان تعمیرگاه استفاده شده که اثرات آن هنوز مشهود است . خانه استاد بدون در و پنجره و رو به خرابی است و بنای آرامگاه دارای ترکهای عمیقی شده که شاید موجب آسیبهای جدی تر شود که....
شاید در میان مجموعه شعرهای گزنده استادهمین دو بیت شعری که مقدمه یک قصیده بلند در باره بنیادگذار جمهوری اسلامی است و می توانید آن را در سایت زنانه ها بخوانید مشخص کند که چرا آرامشگاه استاد حبیب در حال ویرانی است. در ضمن در مملکتی که تخت جمشید در معرض نابودی کامل قرار دارد اگر بجز این بود باعث حیرت بود.

۱ نظر:

fadayemam@hotmail.com گفت...

بنام خدا
ای برادران و خواهران، سی‌ سال انقلاب و از خود گذشتگی آخرش همین ؟ نمیتونم باور کنم که اینطور که با مردم رفتار میکنند با اصول اسلامی توافق داشته باشد . اینطور که به نظر میاید روز سالگرد انقلاب ما باید دوباره روی بام برویم تا ارزشهای این انقلاب را به خاطر خودمان و رهبرآنمان یاداوری کنیم که آیا انقلب اسلامی یعنی این ؟ تا وقتی‌ دیر نشده رهبران ما باید بیدار شوند که این طرز رفتار با ملت مسلمان واقعا غیر اسلامی هست خداوند از ظلم احدئ نخواهد گذشت . الله و اکبر ، الله و اکبر ، الله و اکبر