۱۳۸۶ آبان ۲, چهارشنبه

ماشین سرکوب در ایران




ماشین سرکوب

بخشهائی ازنوشته
بحران ساختاری سرمایه و ماشین سرکوب
http://www.k-en.com
info@k-en.com

.................................
ماشین سرکوب:
ماشین سرکوب بعنوان یک نیروی اجتماعی, ابزاریست جهت اعمال قدرت مناسبات حاکم بر نیروهای فرودست و رقیب با بهره گیری از ابزارهای نظم اجتماعی, ابزار مذهب و خانواده که با هدف سرکوب, کشتار, انهدام ثروتهای اجتماعی و منزوی کردن نیروهای غیر حاکم و رقیب صورت میگیرد.
بحرانهای اجتماعی, افتصادی, سیاسی, نقاط عطفی هستند که ماشین سرکوب, بیشتر از هر زمان دیگر حضور خود را بنمایش میگذارد تا بهتر بتواند از منافع مناسبات حاکم دفاع کند و در خدمت آن قرار گیرد.
خصوصیت اصلی ماشین سرکوب با حاکمیت سرمایه جهانی در رابطه با بحران ساختاری سرمایه, تولید و بازتولید اعمال قدرتی است که بتواند در پاسخگویی به بحران سرمایه راهگشا باشد.
اعمال قدرتی که با تکیه بر ابزارهای نظم اجتماعی به سرکوب, کشتار,انهدام دستاروردهای طبقه کارگر ومنزوی کردن آن درعرصه های مختلف اجتماعی, افتصادی,سیاسی می پردازد و بابکارگیری ابزارهای مذهب و خانواده در جهت تولید و بازتولید آن گام برمیدارد و خود را در اشکال مختلف, نظامیگری, دستگاهای پلیسی قضایی, زندانها, دستگاهای تفتیش عقاید و نیز مکمل آنها یعنی اشاعه اعتیاد بمفهوم کلی و در شکل خاص به مواد مخدر و فحشا و بیماریهای واگیردار بنمایش میگذارد و نقطه عطف اعمال قدرت توسط ماشین سرکوب در جنگهای منطقه ای و بین المللی بروز پیدا میکند.
ماشین سرکوب, مصرف کننده , منهدم کننده و محدود کننده است . از این رو, بخدمت گیری نیروهای انسانی و تکنولوژی در این بخش, نه در جهت برآورده کردن نیازهای دایم التزاید جامعه انسانی که با هدف سرکوب نیازها و انهدام منابع مورد نیاز انسانی بکار گرفته میشود و در مفهوم کلی پاسدار سرمایه است.. حال برای سرمایه فرق نمیکند که این عمل با اسلحه صورت میگیرد و یا با مواد مخدر و اشاعه فحشا و ایدز و امثال آن. تنها چیزی که برای سرمایه مهم است, ایجاد شرایطی است که بتواند به مفرهایی جهت پاسخگویی به بحران سرمایه دست یابد.

کلیه نیروهایی که در رابطه با ماشین سرکوب از رده خارج میشوند,عمدتا در صف بیکاران قرار میگیرند. اینها کسانی هستند که یا از کار برکنار, زندانی و بی ارزش میشوند و یا مجبور به مهاجرت از محل خود میگردند.
آنهاییکه در خدمت ماشین سرکوب قرار میگیرند, از آنجاییکه مصرف کننده هستند و باید از دسترنج دیگران که سهمی از معیشت خود را بشکل مالیات پرداخت میکنند,و یا از قبل منابع و معادن که متعلق به همه است, زندگی نمایند, نیروهای غیر مولدی میباشند که بر نیروهای مولد تحمیل گردیده اند.

صنایع نظامی کاربردش در خدمت به ماشین سرکوب است و مجبور است که آخرین تکنولوژی روز را به خدمت بگیرد تا از نظر تدافعی و تهاجمی از رقیب عقب نماند و بمجردی که رقیب به دستاورد تازه ای دست یافت, از انجایی که تولیدات قبلی کاربردش را از دست میدهد, باید از رده خارج گردد. و چون تولیدات نظامی مثل اسلحه, کاربرد شخصی, معیشتی در ابعاد یک کشور را ندارد یا باید منهدم شود و یا به قیمت ارزانتری به کشورهای عقب مانده فروخته شود.

ایران و ماشین سرکوب:

در رابطه با ماشین سرکوب در ایران باید گفت که:
همکاری سازمانها واحزاب چپ و راست سرمایه در ایران و توافق سران دولتهای کشورهای صنعتی در گوادلوپ قبل از روی کار آمدن رژیم حاکم بر ایران, حاوی نکاتی است که نشان میدهد چگونه ماشین سرکوب در پاسخگویی به بحران سرمایه در شکلی نو سازماندهی شد.
عمده ترین آنها بقرار زیر است:

- شاه برود و خمینی بیاید.
- ارتش دست نخورده باقی بماند.
- نیروهای انقلابی : اعدام, زندانی و یا منزوی گردند.
- منافع درازمدت کشور های صنعتی غرب در ایران تضمین و تامین گردد.

با رفتن شاه و آمدن خمینی, جابجایی نیروها در خدمت به سرمایه صورت گرفت و بسیاری از وابستگان به رژیم شاه از کار برکنار شدند.. طبقه کارگر رنجیرهایش درازترو نیروهای انقلابی اعدام,و منزوی شدند.
با طرح شعار خمینی مبنی بر (ارتش برادر ماست),علاوه بر اینکه ماشین سرکوب دست نخورده باقی ماند تشکیل سپاه پاسداران و بسیج در دستور کار قرار گرفت و با شروع جنگ خانمان سوز ایران و عراق ماشین سرکوب جدید با رشد بادکنکی به چندین برابر زمان شاه رسید.
با رشد ارتش و سپاه و نیروهای انتظامی, شرایط سرکوب نیروهای انقلابی و مصادره اموال رژیم شاه و در گیر شدن در جنگی که بقا رژیم را مستحکمتر میکرد از یک طرف و واگذاری پروژه های عظیمی مثل سد سازی و جاده سلزی از طرف دیگر به ارتش و سپاه و بسیج از طرف دیگر, بسیاری از شرکتها و موسسات مشاور و ساختمانی تعطیل گردید و نیروهای مربوطه بیکار گردیدند.این ماشین سرکوب امروز طوری در خدمت سرمایه قرار گرفته ورشد کرده که حدود 70 درصد مسئولین دولت وحتی رییس آن در رابطه مستقیم با سپاه قرار گرفته.
جنگ ایران و عراق در سال های 1980 تا 1988 باعث گردید تا سپاه پاسداران بعنوان دومین ارتش قانونی ایران رشد نماید. در سال 1980 در حدود 10000 نفر مرد مسلح را زیر پوشش داشت که سال بعد به 50000 نفر رسید و تقریبا پایان جنگ ایران وعراق در حدود 450000 در سپاه مسلح بودند. سپاه پاسداران از سال 1985 به بعد به عنوان ارتشی قوی به سه قوای دریائی زمینی و هوائی تقسیم کردید. سپاه پاسداران دارای وزارت خانه و بودجه اختصاصی است.
سر کوب نیروهای انقلابی در رابطه با بزندان انداختن, اعدام کردن و منزوی کردن آنها باعث شد که بسیاری از نیروهای آگاه جامعه کنار زده شوند.و بسیاری از نیروهای جوان و فعالی که میتوانست در آینده موجب دردسر رژیم گردد, با اعزام به جبهه ها ی جنگ یا کشته شدند و یا معلول و منزوی.

علی ‌اکبر يساقی رئيس سازمان زندانهای ايران طی نشستی خبری در تهران اعلام کرده که پس از انقلاب سال 1979 جمعيت ايران دو برابر شده اما شمار زندانيان در اين کشور به ده برابر رسيده است. به گفته وی در اواخر سال ۱۳۵۸ خورشيدی (اوائل سال 1980 ميلادی) آمار زندانيان موجود در زندانهای کل ايران کمتر از سيزده هزار نفر بوده در حالی که امروز بيش از صد و سی هزار نفر زندانی در زندانهای کشور حضور دارند
در حال حاضر از بین 143 هزار زندانی در ابران حدود 7 درصد را زنان تشکیل می دهند.

تامین منافع غرب در ارتباط با واگذاری پروژه های عظیم سد سازی, پتروشیمی, تزریق گاز پارس وغیره و نیز توسعه و گسترش پیمان منطقه ای اکو شرایطی را بوجود آورده تا گردش سرمایه بین المللی براحتی بتواند به بازار های منطقه وارد شود.و تلاش در جهت وارد شدن به تجارت جهانی و قبول ضوابط آن, چیزی است که در جهت منافع سرمایه بین الملل و بر علیه طبقه کار و زحمتکشان عمل میکند.
خبرگزاري فارس: طي 11 ماهه نخست سال 2005 ميلادي، مبادلات تجاري ايران و اتحاديه اروپا به 21 ميليارد و 920 ميليون يورو (26ميليارد دلار) رسيد.

صنایع نظامی ایران در خدمت ماشین سرکوب:

با مقایسه ای کوتاه به رشد صنایع نظامی رژیم حاکم نسبت به رژیم شاه در میابیم که علاوه بر اینکه جامعه ایران نتوانسته از وابستگی نظامی به سرمایه جهانی خلاصی پیداکند,بلکه ماشین سرکوب و تولید و باز تولید ملزومات ان, چگونه توانسته این بخش از صنایع را در پاسداری از سرمایه در رقابت منطقه ای قرار دهد و ثروتی را که میباید در جهت بر اوردن نیاز های دایم التزاید جامعه بکار گرفته شود, درخدمت ماشین سرکوب قرار داده.
در رابطه با صنایع نظایی در زمان شاه و وابستگی این صنایع به امریکا ومشخصا در رابطه با صنایع هلکوپتر سازی بل در اصفهان, در اواسط سال 1977 بالغ بر 31 هزار مستشار امریکایی در ایران بسر میبردند که این تعداد در سال 1978 به 45 هزار رسید.در این رابطه امریکاییها حق هرگونه دخالت را از نیروهای داخلی سلب کرده و اداره امور ارتش را راسا برعهده گرفتند.تا ایران بتواند بعنوان ژاندارم منطقه چماق دست سرمایه باشد.
در رابطه با صنایع نظامی, آنچه قبل از سرنگونی رژیم شاه در ایران تولید میشد,صرقا تولید سلاحها و مهمات سبک بوداز قبیل تولید فشنگهای سبک و نیمه سنگین تیربار ژ3 و فشنگ سلاحهای کمری.

با روی کار آمدن جمهوری اسلامی , کاربرد صنایع نظامی , بر علیه نیروهای انقلابی, شرکت در جنگ ایران و عراق و تبدیل شدن به ژاندارم مطرح منطقه, رشد بیسابقه ای نمود و در این مسیر, تا دستیابی به بم اتمی پیش رفته است. لازم میدانیم به بخشی از تولیدات صنایع نظامی رژیم حاکم اشاره ای داشته باشیم.
برخی از تولیدات صنایع موشکی عبارتند از: موشک شهاب 3 (برد 2500 کیلومتر)- موشک فاتح- موشک توفان(با عمق نفوذ 760 میلیمتر و برد 3850 متر و دارای سیستم ضد جمینگ)-موشک تندر-راکت صاعقه-موشک صیاد 1 و 2 – موشک شهاب ثاقب- موشک میثاق 1 و 2 – موشک کروز- موشک دریایی نور.
در بخش زمینی: انواع و اقسام مهمات سبک و سنگین تولید تانکهای ذولفقار 1و2و3و و نفر بر شنی دار آبی-خاکی براق و تولید انواع واقسام توپها و توپهای خود کششی هویتزر و تولید مین کوب تفتان و تولید انواع و اقسام خودروهای تاکتیکی دو دیفرانسیل و خودروهای تجاری زرین خودرو.
تولید سلاح ملی انفرادی خیبر. تولید بیسیمهای جهش فرکانسی و سیستمهای اپتیکی شنود زیر آبی و تلفنهای زیرابی و سونار. صنعت میکروالکترونیک و آبتو الکترونیک که در خدمت صنایع هوایی قرار دارد و میتواند در صورت نیاز به صنایع میکروچیپس تبدیل گردد.و تولید قطعات در انواع شاخه های الکترونیک و ساخت سیستم رادار 3بی-ام-د که قادر به ردیابی و هدایت موشک های مهاجم است.
در بخش صنایع دریایی, سیستمهای الکترونیکی و سلاحهایی مثل تیربار و موشک و ساخت قایق های تند رو و شناور ها دنبال میگردد و در مونتاژ انها اقداماتی صورت گرفته.از جمله زیر دریایی السابحات و تولید قطعات ساختاری, پنلهای ساندویچی,انواع لوله های مختلف هیدرولیکی و هواناوهای یونس 6 و یونس 22 طراحی شده است.و اولین لندین گرافت سنگین برای سازمان بنادر و کشفیرانی در وزارت دفاع ساخته شد.
قطعه سازی در صنایع هوایی, در اختیار شرکت پنهان قرار گرقته که هم هلیکوپترهای شباویز و 2091 و شاهد را تولید میکند و هم تعمیرات را بعهده گرفته است.
در طراحی هواپیماهای بدون سرنشین, هواپیماهای ابابیل, مهاجر 1و2و3و4 و هدهد و صاعقه 1و2 را تولید میکند. و طراحی هواپیماب جت اینتگرال و ایران 140 در دستور کار خود قرار داده. و تولید ساخت شیشه و لاستیک هواپیما, از دیگر تولیدات این بخش است.

نهاد های مذهبی بعنوان ابزار سرکوب قرون وسطایی:

ماشین سرکوب در ایران به ابزارهای نظم اجتماعی, ختم نمیشود. بلکه بعنوان یک نیروی اجتماعی که در همه عرصه های باید تولید و باز تولید گردد, در اشکال دیگر سرکوب, یعنی نهادهای مذهبی و خانواده ایفای نقش میکند.
قوای سه گانه, قانونگذاری, مجریه و قضایی, در رابطه با نظم اجتماعی و سیستم ولایت فقیه و مشخصا شورای نگهبان, شورای مصلحت نظام و غیره در رابطه با عنصر مذهبی و سیستم پدرسالارانه حاکم در خانواده,ابزار های ماشین سرکوب در ایران میباشند.
ماشین سرکوب در ایران تا انجا پیشرفته که کوچکترین خواسته برحق کارگران را با گلوله, زندان و اخراج ازکار پاسخ میدهد, قتل عام نیروهای انقلابی راسند افتخارات خود میداند و هرگونه روشنگری و آزادی بیان را با ترورو زندان و اعدام جواب میدهد. سیستم ممیزی و سانسور را دررابطه با مطبوعات و کتاب و فیلم و مراکز اموزشی بخدمت گرفته و در تولید و باز تولید این سیستم همینقدر کافی است که بدانیم:
دکتر رامشت سرپرست دانشگاه اصفهان طی سخنانی در دانشگاه اصفهان خطاب به فعالان فرهنگی اظهار داشت:
شما عامل تولید فرهنگ اختلاط هستید و یک روز به این جرم سر شما را میبرند.
من بعنوان رئیس دانشگاه آمده ام که مسجد درست کنم, آمده ام که هیات درست کنم, آمده ام هیات سینه زنی درست کنم. قرار است نماز راه بیاندازم. قرار است کانون قرآن راه بیاندازم. من آمده ام که مجلس هفتگی روضه زنانه در دانشگاه راه بیندازم. من آمده ام که نوحه گر در دانشگاه تربیت کنم.
طی دو سال گذشته, وب لاگ نویسان هم به جمع روزنامه نگاران, نویسندگان و روشنفکران پیوستند که بدلیل ارائه عقاید خود در وب سایت های شخصی شان, بازداشت و زندانی شدند.

هم اینک نزدیک به ده هزار طلبه از 90 کشور جهان در مرکز جهانی علوم اسلامی قم( مقصود همان مدرسه طلبگی است) مشغول به تحصیل علوم دینی هستند.
بيش از 14 هزار خانم در مراكز حوزوی استان قم مشغول تحصيل هستند.
خاتمی با پرداخت 28 ميليارد تومان به مركز خدمات حوزه علميه قم بودجه آن را در سال 1382 نسبت به سال‌های 75 و 76 ، سی برابر افزایش داده است.


بودجه نهادهای مذهبی در سال ٨٥ :

بودجه نهادهای مذهبی در سال ٨٥ نسبت به سال گذشته به طور متوسط بيش از دو برابر افزايش يافته است.
علاوه‌بر اينها بعضی از نهادهای سياسی و تبليغاتی نيز از بودجه بالايی برخوردار شده‌اند
این اعترافی است که یک نماینده مجلس هفتم با ارایه جدول مقایسه ای, بودجه تعدادی از نهادهای سیاسی و مذهبی را به وضوح نشان میدهد.
ارقام بودجه نهادهاي سياسي و مذهبي در لايحه سال 1385
سازمان تبليغات اسلامي 111 ميليارد و 930 ميليونمرکز تحقيقات کامپيوتري علوم اسلامي 2 ميليارد تومانبنياد دايره المعارف اسلامي 2 ميليارد تومانموسسه دايره المعارف فقه شيعه 2 ميليارد تومانمرکز جهاني علوم اسلامي 19 ميليارد و 783 ميليون تومانمجمع جهاني اهل بيت 5 ميليارد و 418 ميليون تومانمجمع جهاني تقرب مذاهب اسلامي 2 ميليارد و 945 ميليون تومان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي 38 ميليارد و 325 ميليون تومانمرکز خدمات حوزه هاي علميه 23 ميليارد و 36 ميليون تومانمرکز خدمات حوزه علميه قم 35 ميليارد تومانحوزه هاي علميه خواهران 10 ميليارد و 154 ميليون تومانمرکز مديريت حوزه علميه 6 ميليارد تومانپژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي 3 ميليارد و 500 ميليون تومانشوراي هماهنگي تبليغات اسلامي 2 ميليارد و 555 ميليون توماندفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم 23 ميليارد و 880 ميليون توماننهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها 12 ميليارد و 138 ميليون تومانکتابخانه آيت الله مرعشي 1 ميليارد و 166 ميليون تومانموسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني 3 ميليارد و 313 ميليون تومانسازمان تبليغات اسلامي 29 ميليارد و 971 ميليون تومانسازمان صدا و سيما 326 ميليارد و 520 ميليون تومانکميته امداد امام خميني 1007ميليارد و 645 ميليون تومانبرنامه نظارت شوراي نگهبان 10 ميليارد و 560 ميليون تومانشوراي نگهبان 18 ميليارد و 439 ميليون توماناعتبار طرح هاي مربوط به سفرهاي مقام رهبري 175 ميليارد توماناعتبار طرح هاي مربوط به سفر رئيس جمهور 70 ميليارد توماننهاد رياست جمهوري (کمک به افراد حقيقي و حقوقي) 60 ميليارد تومانجمع کل 1982 ميليارد و 548 ميليون تومان
ارقام و اعداد لايحهء بودجه سال 1385 در ظاهرحاكي از افزايش 23 درصدي بودجهء‌كل كشورنسبت به سال 84 است ( 195 هزارو 657ميليارد تومان براي سال 85 نسبت به 158هزار و 998 ميليارد تومان مصوب سال 84)باید در نظر گرفت که سه محل عمده تامين منابع مالي دولت عبارتند از:-درآمدهای عمومي كه عمدتا شامل درآمدهای مالياتي است-(واگذاري دارايي سرمايه اي) و واگذاري دارايي مالي -درآمد ناشي از صادرات نفت خام


منطقه خاورميانه همچنان از خريداران اصلی تسليحات است

ایران از لحاظ نسبت هزینه‌های نظامی به تولید ناخالص داخلی در میان 18 کشور مورد بررسی در خاورمیانه و شمال آفریقا رتبه پانزدهم را در اختیار دارد.
کشورهای عمان با نسبت 11.6 درصد، و موریتانی با 1.7 درصد به ترتیب در صدر و انتهای این رده بندی قرار دارند.
پس از عمان کشورهای قطر، اسرائیل، کویت، عربستان سعودی، اردن، سوریه، یمن، بحرین، مراکش، لیبی، مصر، الجزایر، لبنان، ایران، امارات، تونس، وموریتانی به ترتیب در رده های دوم تا هجدهم قرار دارند.
از لحاظ نسبت سرانه هزینه‌های نظامی نیز، ایران در میان کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در رده پانزدهم قرار دارد .
از لحاظ بودجه های نظامی ایران در میان کشورهای خاورمیانه پس از عربستان سعودی با 19.3 میلیارد دلار, اسرائیل 7.8 میلیارد دلار و کویت 4 میلیارد دلار با 3.5 میلیارد دلار چهارمین کشور خاورمیانه محسوب می‌گردد
درپی افزايش جنگ لفظی بين آذربايجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ ، آذربايجان اعلام کرد که در سال 2006 بودجه نظامی خود را تا دوبرابر افزايش خواهد داد و به سقف 600 ميليون دلار خواهد رساند.

ما در بالا به برخی از نها دها و ملزومات ماشین سرکوب سرمایه اشاره ای داشتیم. باشد که این مختصر, وسیله ای باشد در جهت شناخت ببیشتر ازسازمان سرمایه تا سازمانیابی بر عالیه آن, آگاهانه تر صورت گیرد.

هیچ نظری موجود نیست: